Produk untuk jualan

rumput napier india

BROODER (INDUK PALSU)

himpunan kisah dari 2007

HALAMAN

1/1/11

vaksin sampar ayam

1/1/2011

sampar menyerang, habis ...

semua ayam2 ni monyok jer. mmg tak pernah lepas ke tanah, tapi bawaan angin memberi kesan maksimum pada ayam yg tidak di beri vaksin.





sampar/newcastle desease. lihat saja la ayam2 yg aku kurung ni, mmg tak pernah lepas ke tanah lagi. dulunya mmg sihat cergas selepas sampar menyerang habis semua monyok da tunggu masa jer nak mati. aku pula terlewat beri vaksin sampar ni. tahap mcm ni ada 50/50 jer boleh selamat. nak lebih berkesan, titiskan  air vaksin tadi ke dlm mata ayam2 ni. aku harap semakin hari semakin pulih la penyakit di reban aku ni.mmg tidak syak lagi la , penyakit ni di sebarkan melalui byk medium termasuk angin.


29/12/10

musim hujan, musim sakit ayam. biasa sangat da dengan kisah mcm ni. tak mati sebab faktor cuaca sejuk, ayam2 kita ni mati sebab dek penyakit. jadi huru hara kejap. sana sini ada jer yg bercerita tentang ayam dia habis sereban mati la.


buat masa ni, ayam2 aku tak byk yg mati berbanding dulu. aku ingat klu dulu sampar menyerang mmg 70% ternakan aku habis mati. tapi skrg ni aku bersyukur kerana hanya 5% jer yg mati tu pun sebab aku punya vaksin habis. kalau dulu, aku mmg tak pernah nak kasi vaksin2 ni. sebab tak tahu mana nak beli dan cari. bila pergi kat veterinar, dia org pun tak simpan vaksin ni.

jadi pada semua kawan2 penternak yg tak tahu mana nak beli vaksin ni, boleh la dptkan kat aku,, sbb aku byk simpan stok skrg ni. cara guna pun ada di sertakan sekali kalau berminat. harga untuk sebotol rm 12 + pos rm 10 sebab ada ais kering sekali, maklumla nak kasi sejuk semasa penghantaran. jadi aku syorkan sgt la pada kekawan semua, guna la vaksin sampar agar kita sesama tidak rugi byk. biar la letak sikit duit beli vaksin ni, dari kita rugi terduduk lihat ayam kita tergolek.

apa2 hal nanti contack jer la aku okeh. 012-9151424

1 comment:

  1. salam, sudi jika tuan link blog saya dgn blog tuan http://ayamtanduksatu.blogspot.com/

    ReplyDelete

terima kasih di atas komen anda :)

 

2009 ·zali agro farm by TNB