Produk untuk jualan

rumput napier india

BROODER (INDUK PALSU)

himpunan kisah dari 2007

HALAMAN

5/29/10

mesin pengeram telur ayam itik angsa puyuh ayam serama chicken incubator inkubator

klik di sini untuk ke muka depan blog ini

sekarang ni cuaca mmg tak berapa menentu, kejap dia panas, kejap lagi hujan. jadi keadaan reban yang becak atau kotor boleh mengakibatkan penularan penyakit mudah berlaku. kebetulan pulak penyakit yg paling di geruni iaitu "sampar" da mula menganggu di kawasan perkampungan aku ni. banyak jugak la ayam2 yg mati di sebab kan serangan penyakit gitu. so langkah2 awal perlu di laksana kan dengan segera agar penyakit tu dapat di kekang.

so di sini aku syorkan kepada semua jgn la bawa masuk ayam dari mana2 tempat ke kawasan reban sendiri buat masa terdekat ni dahulu supaya tidak di bawa penyakit tu sekali. biar da betul2 reda wabak tu baru la mula membeli anak ayam semula.

so di sini aku nak share serba sedikit mengenai cara penjagaan anak ayam se-awal penetasan sampai la tahap dia berusia 1 minggu. di saat usia sebegini kebanyakan ramai yg merungut sukar untuk mereka memastikan anak2 ayam mereka hidup sihat. setiap hari ada jer anak ayam yg mati. mati kena pijak, mati tak cukup makan, mati sebab kesejukan, mati di sebabkan penyakit dari ibu (ibu yg terkena sampar) dan lain2 lagi.

di bawah ni ada video bagaimana mesin pengeram yg aku buat boleh di jadikan brooder/ tempat asuhan anak ayam yg belum kuat atau tegap sehinggalah berusia 1 minggu kemudian itu di pindahkanke reban didik lain pula.

ni gambar mesin eraman yang aku buat dan jual di mana ia boleh di jadikan sebagai brooder.tray telur tu di keluarkan dan bila semua telur da habis tetas ia boleh di jadikan brooder ..... TRANSFORM :)



jangan lupa cermin di mesin eraman tadi perlulah di gantikan dengan jaring hijau/kelambu/mosquito net (ada jual kt hardware jusco) tujuannya untuk biarkan angin dpt masuk dgn byk, sbb tahi ayam ni ada gas ammonia, klu tak keluar nanti ayam tak sihat plak :) . so kena rajin tukar surat khabar macam tukar lampin la : )


video


anak2 ayam da mula menetas, yg menetas awal berbanding kawan2 lain bukan sebab apa, ni kes tarikh masuk tak sama : )

video


da ada geng yg menetas, tak la sekor2 jer duk dlm tu : )

video

kita kena berindak awal mengasingkan anak2 ayam yg sudah kering dan kuat, ke bahagian bawah mesin eram agar tidak menganggu anak ayam yg baur menetas.

video

Bila keadaan begini terjadi, kulit2 telur perlulah di buang keluar bagi mengelakkan semak di dalam mesin eraman. indahkan mana2 anak ayam yg sudah cergas (usia 2 hari) ke brooder.


video

2 comments:

  1. ini mesin2 dah kisah2 lama, kisah terbaru dan mesin terbaru boleh call sy 0129151424

    ReplyDelete

terima kasih di atas komen anda :)

 

2009 ·zali agro farm by TNB